dilluns, 26 d’agost del 2024

EL CAVALL TARONJA

LIU, Hsu-Kung. El cavall taronja

Thule Ediciones, 2023.

ISBN: 9788418702679

Des de la primera pàgina d’aquest àlbum es presenta el dilema a resoldre: un cavall urbanita busca el seu germà perdut. Només té la meitat d’una fotografia com a pista i se li ocorre posar un anunci al diari (fa gràcia perquè sembla que viu als anys noranta, on tothom llegia la versió en paper). El protagonista se cita amb personatges pintorescs que encaixen amb la descripció, però no amb la meitat de la foto. Després de cada trobada el cavall taronja modifica el text de l’anunci concretant més fins que, abatut pel poc èxit, deixa de buscar. Després d’aquesta decepció coneix per casualitat el cavall marró i sorgeix una amistat molt sobtada i intensa. 

Disculpeu ara per l’espòiler, però el millor d’aquest llibre és el gir de guió al desenllaç. L’autor mostra com el vincle entre els dos cavalls creix profundament a mesura que comparteixen més moments junts, i aquí és fàcil preveure un final on aquest últim personatge serà el germà perdut. Però en el moment més dramàtic, quan descobreixen que les seves meitats de foto tampoc encaixen, el cavall marró decideix intervenir en el destí de tots dos: retalla les fotografies fent-les coincidir perfectament. Un final sorprenent i emocionant que exemplifica l’afirmació que els amics són la família que escollim.

 El que succeeix amb la història, que sembla directa i senzilla però ens sorprèn, succeeix també amb l’estil pictòric de l’obra. L’autor fa gala d’una figuració molt sintètica, naïf es podria dir, alhora que demostra una bona gamma de recursos en la seva narrativa visual, com quan intensifica el ritme amb variacions compositives des de la doble pàgina a les vinyetes, i també quan construeix escenes a través de la textura de pinzellades i transicions de colors molt contrastats (que recorda en ocasions obres fauvistes), o quan combina això amb altres espais totalment plans perquè la importància la tenen els personatges i l’acció, com en les trobades fruit de l’anunci. I quin bon tancament, el delicat detall de la pàgina de crèdits, una petita il·lustració de les dues fotografies juntes en un únic marc.

Rosalía Clemente -Faristol-

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada