MÜLLER, Jörg. El soldadet de
plom
Lóguez, 2005
ISBN: 8489804923
Des de la il·lustració de la coberta,
Müller ens diu que la historia del seu soldadet de plom té una altra
perspectiva. I si el soldat ens remet a guerra, la perspectiva a la
que es refereix és la dels que la perden, els vençuts.
El conte d’Andersen “El soldadet de
plom” és un conte únicament pel seu final que sona a afegit i respon a certa
religiositat que parla de vida després de la mort: aquell cor de plom amb les
estrelles del vestit de la ballarina que apareix en les restes de cendra
després que s’hagin cremat els dos personatges. Però sense això, la historia és
una tragèdia amb amor, gelosia, un dolent que no és castigat, amb l’opulència i
la misèria, amb el dolor.
És aquesta idea la que
Jörg Müller ha recollit en unes il·lustracions a tota pàgina i sense
més text que el d’alguns rètols pertanyents a les pròpies imatges. El seu
realisme gairebé fotogràfic li sobrarà per contar la història o, millor dit,
per suggerir històries, la principal i tantes de paral·leles que generen
moltíssims detalls que formen part de cada composició
Una composició que es recolza en tres
punts: el contrapicat, el gran angular i la perspectiva cònica. Amb igual èxit
ens presenta als protagonistes: un soldadet que no sembla coix per manca de
plom; una ballarina, que en aquest cas és una “Barbie”, que viatja amb el
soldadet i la manera d’acusar el dolor de la historia és mostrant-la en unes
condicions (el vestit trencat, la cabellera esvalotada, la positura) que poden
inclús suggerir el resultat d’una violació.
Amb aquesta pinta, ambdós personatges
surten d’una còmoda Europa d’aspecte opulent (però amb rates allí on no es veu)
per arribar, com al conte original per mitjà d’un peix pescat, fins a Àfrica.
Si bé l’entorn és més cru (el peix
sense cap, la llotja i el buc de guerra, el camió de les escombraries,
l’abocador on van a parar els personatges, qui els recullen, les seves xaboles,
la misèria), malgrat això la vida del soldadet i de la nina sembla que tingui
més valor: aquestes escombraries europees poden generar un somriure africà al
nen a les mans del qual han arribat.
Fins que apareix el ianqui que li
compra per un dòlar al nen el seu somriure (les seves noves joguines)
i s’enduu als personatges a un museu etnogràfic que a ningú interessa
(passadissos buits, terra netíssim) per a que morin definitivament en l’oblit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada