dimarts, 26 de juliol del 2022

EL CICLE DE L'ETERN EMPERADOR

GALLEGO GARCÍA, Laura. El cicle de l'etern emperador

Montena, 2021.

ISBN: 9788418038891

Ja fa anys que l’escriptora i doctora en Filologia Hispànica Laura Gallego és una de les veus més consolidades de la literatura fantàstica juvenil, i és també una de les més traduïdes al català i una de les més prolífiques (ha publicat vint-i-set novel·les juvenils). Amb obres tan conegudes com la trilogia Memòries d’Idhun, El llibre dels portals o Allà on els arbres canten, que combinen elements de la novel·la fantàstica i la romàntica, ha aconseguit ser una de les autores més llegides pel públic juvenil, atraient tant els lectors i lectores de fantasia com els de romàntica. Després de l’èxit de la trilogia Els guardians de la Ciutadella, Montena edita la seva última obra, El cicle de l’etern emperador, novel·la autoconclusiva que ens permet apreciar diferències amb relació a la seva obra anterior i la seva evolució com escriptora; lluny de repetir esquemes, s’aventura a poc a poc en nous terrenys, tot i seguir movent-se dins el gènere fantàstic.

Com a experta en la construcció de mons (o el que és el mateix, el worldbuilding, terme molt emprat en el gènere fantàstic), a El cicle de l’etern emperador l’autora ens dibuixa un món amb tints lleugerament asiàtics, dissenyat amb cura, on l’emperador d’Akidàvia és etern; governa durant segles i quan mor es reencarna. Aquesta és la història de la Vintanelalandali, dissetena encarnació de l’emperador i educada per a aquesta tasca, i també d’en Kelan, un noi d’un poble remot. Els seus destins es van entreteixint en una narració a dues veus, que distingim per un canvi tipogràfic (qui no recorda el recurs d’emprar la tipografia en dos colors a La història interminable de Michael Ende?).

És una novel·la amb un ritme molt fluid però tranquil, on potser els lectors habituats a l’anterior obra de l’autora hi poden trobar a faltar un xic de tensió narrativa o girs en la trama (a diferència d’Els guardians de la Ciutadella, en canvi, s’atura més en la construcció dels personatges i a retratar les seves vides, diametralment oposades). Els elements de trama romàntica, molt presents en obres anteriors, són força més escassos –i diferents en alguns aspectes–; és una novel·la de tall fantàstic que, en alguns aspectes, incorpora elements de la novel·la realista a partir de temes com la injustícia, les classes socials, l’engany i l’egoisme (un altre autor juvenil que fa aquesta combinació sovint és Neal Shusterman, tant en la fantasia –per exemple, a Everlost– com en la ciència-ficció –a Siega, Desconnexió o Set–. Per a un públic més adult, podem apreciar-ho també en autors com Ursula K. Le Guin).

Com a únic detall, els capítols corresponents a la Vintanelalandali, que són aproximadament la meitat del llibre, presenten una tipografia que carrega una mica; potser es podria haver optat per una altra opció amb més llegibilitat per alleugerir el contingut, de tipus més costumista, i que pot tenir menys ganxo inicial per a alguns lectors (tot i que s'adiu amb el barroquisme de la vida a la cort). La coberta encaixa molt bé amb la narració i pot ser un bon reclam per als joves lectors.

 

Júlia Baena -Faristol-

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada