FALCONER,
Ian. Olivia
Barcelona.
Serres, 2001.
ISBN
8484880176
El
llibre-àlbum Olivia és abans de res una experiència exquisida.
Pot
un lector assistir com espectador a l'art de viure la infància amb tota la
intensitat de què algú és capaç? Amb l'Olivia, la porqueta-nena, això és
possible.
Pot
un lector (el que encara no sap llegir, el que fa temps que en sap, no importa)
començar a sentir que tant pot ser dit amb sol tres colors (vermells, blanc i
negre) aprofitats en tota la seva potencialitat i delicadesa? Ian Falconer
s'encarrega de què la síntesi cromàtica es converteixi en una multiplicació de
sentits.
Olivia
és una nena-porqueta especialment intensa. En la contraportada, un asterisc
aclareix al peu que "és molt bona per cansar a la gent". Tot és
portat a les últimes conseqüències per ella. La vida no té límits quan es
tracta de moure's, emprovar-se roba, jugar, gaudir de l'art (música, plàstica,
llibres, fins castells de sorra)... I els seus pares-porquets la deixen fer,
malgrat el seu esgotament, o negocien a favor de la seva sensibilitat, quan en
la seva llibertat té conseqüències sobre la seva vida infantil o familiar. Això
passa, quan per exemple, després de veure al museu un quadre del pintor
contemporani Jackson Pollock, intenta emular la seva estètica abstracta en una
de les parets de casa seva. O quan el seu pare, després d'una lleu discussió,
acaba acceptant que s'emporti sol tres dels cinc llibres que Olivia pensava
endur-se al llit. La visió de les dues, mare i filla, dins el llit llegint un
llibre sobre Maria Callas en una imatge en carbonet que ocupa tota la fulla, és
una escena lectora més eloqüent que el millor dels discursos sobre la lectura.
Com
un simpàtic contrapunt, darrera d'Olivia, hi ha un germanet-porquet petit que
queda en segon pla, mentre es dedica a imitar-la, a admirar-la, o a perdre's en
el seu món encara massa petit com per comprendre els arravataments artístics de
la seva germana.
L'entramat
d'escenes quotidianes es sosté en l'art d'expandir textos mínims amb imatges
belles i sòbries (mai s'ha vist tanta elegància en una família de porcs).
Aquestes imatges destaquen encara més gràcies a un disseny gràfic en què sobre
un fons blanc sense marcs ni límits sembla surar aquesta ficció tricolor.
L'economia
del codi escrit i la seva variada ubicació en l'espai del full reforça el
caràcter poètic d'aquelles paraules que semblen estendre les seves ales cap a
l'expressió plàstica.
Quan
es tanca l'última pàgina d'Olivia de Ian Falconer se sent una irresistible
temptació de tornar a començar: és un d'aquests llibres que, com diu Italo
Calvino, mai acaben de dir el que han de dir.
Cecilia
Bajour
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada