BURGAS, Àngel; BLANCH, Ignasi. Alícia
i el país de meravelles
La Galera, 2007
ISBN: 978-84-24625504
Caram!
D’això se’n diu una senyora adaptació! Acurat en tots els seus aspectes:
llenguatge, imatge, maquetació, enquadernació, guardes, aquest llibre mereix
una ovació. Si normalment la rutina ens té habituats al fet que una adaptació
sigui un resum de l’obra original, amb el resultat que sovint només n’és un
pàl·lid retrat, en aquest cas Burgas ha tingut l’habilitat d’adoptar un doble
pla on conflueixen l’origen de la sempre difícil obra de Lewis Carroll, donant
protagonisme al doctor Dodgson i a la seva petita amiga Alicia Liddell, per tal
que entre tots dos s’estableixi un diàleg sobre les peripècies de l’altra
Alícia, la fictícia, que constitueixen la segona trama del relat.
Si
a més hi afegim la bellesa, la delicadesa i la sensibilitat de les esplèndides
il·lustracions bicolors d’Ignasi Blanch, s’obté una obra rodona, tant en la
forma com en el fons. I encara més, la lectura d’aquest diguem-ne àlbum, empeny
el lector a no renunciar a la lectura de l’obra original, quan en sigui el
temps, cosa que sovint passa amb altres adaptacions que provoquen que el lector
tingui la nociva impressió que «aquella història ja la sap»...
Crítica de Teresa Duran
“Cal
celebrar que La Galera editi, amb tanta cura, un àlbum que pot ser una primera
aproximació a l’obra de Lewis Carroll (...) Burgas, un autor que és conegut més
aviat per les seves novel·les juvenils, troba aquí les paraules justes per
teixir un text concís però alhora dens, que recorda que les dues Alícies es
deuen l’una a l’altra, com narrador i oient, i com a autor i lector. Si es
parla de la imatge, el llibre arriba enmig d’un procés de canvi de
l’il·lustrador, que gràcies a un traç més lliure i l’ús del bitò, ha aconseguit
guanyar en moviment i elegància. De fet, sols amb la imatge de la coberta,
Blanch ja ha fet que molts lectors incorporin la seva Alícia a la galeria de
personatges que formen l’imaginari col·lectiu.”
Crítica
de Glòria Gorchs
“D’una
manera quasi perfecta i concisa, el text uneix la gènesi amb els principals
fets i personatges de la novel·la, tot deixant anar fils suggeridors que
parteixen de l’obra i conviden a la reflexió sobre l’absurd de la vida, sobre
el fet de fer-se gran, sobre les actituds humanes... El text, la il·lustració
(en blanc i negre) i tots els elements del llibre, des de la coberta a les
guardes, s’uneixen d’una manera precisa i quasi perfecta per explicar-nos una
història que flueix d’una forma poètica i natural”.
Crítica de Pep
Molist
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada