dilluns, 16 de juny del 2025

VAN DOG

PASINSKI, Mikolaj. Van Dog

Juventud, 2022.

ISBN:  9788426147943

Van Dog és un gos que surt de casa amb bicicleta un bon matí per anar a pintar en un prat. Ni els sons de la natura, ni les múltiples onomatopeies el distreuen del seu deliri artístic. Ell està concentrat davant del cavallet mentre al seu voltant van desfilant personatges de tota mena: cucs, ocells, formigues, abelles, canalla, extraterrestres, cavallers, dinosaures, músics, vampirs, micos i altres tafaners que miren de reüll l’artista i segueixen vibrant amb la natura, l’amistat i la bellesa que els envolta. Ja pot fer sol, pluja o ser negra nit que el gos artista no marxarà fins que el quadre no quedi ben acabat.

Van Dog és un llibre de grans dimensions, ple de microescenes amb petits diàlegs i sons emesos pels múltiples protagonistes. El duet creatiu polonès format per Gosia Herba i Mikolaj Pa ens ofereix un àlbum curiós com el seu títol, un espectacle gràfic i divertit. Els creadors ja han col·laborat amb la mateixa energia i complicitat en obres precedents com a La Maison des farfelus, que des d’aquí convidem l’editorial a recuperar. Les il·lustracions de Gosia Herba, una artista que ja ha rebut nombrosos reconeixements, són composicions que s’inicien sempre amb un croquis en blanc i negre* que de mica en mica l’artista va omplint de colors intensos, amb formes simples i geomètriques. Tot un espectacle visual com el llibre que teniu entre les mans.

Les pàgines finals recullen totes les vivències de la jornada representades en una peça de museu. Les picades d’ullet a altres artistes pictòrics i a la cultura pop són constants, des de les guardes fins a les pàgines finals. I és que Van Dog és una d’aquelles peces que conviden a observar, a triar i a crear, a mig camí entre l’àlbum, el wimmelbook, el còmic o el llibre d’art. I si algú vol anar més enllà, només cal deixar-se portar.

 

Cristina Correro -Faristol-

dimarts, 3 de juny del 2025

LA NAU DELS BABAUS

LARTITEGUI , Ana G. La nau dels babaus

A fin de cuentos, 2023.

ISBN: 9788419684035

Si busquem un exemple d’àlbum amb capes, aquest seria un cas perfecte.  Per començar, tenim una història de ficció surrealista on un noi molt llest planta una tomaquera en una gerra i hi afegeix l’etiqueta: «Dotze tomàquets més u. Si els comptes desapareixes tu», una mostra de la traducció ben aguda feta de la versió castellana, «Tomates llegando a trece, quien cuenta desaparece». Aquest text és interpretat amb superstició per cada personatge que es troba amb la planta que creix mentre passa de mà en mà, de ciutat a vaixell i de balena a volcà, fins a sortir pels aires i acabar a la funció d’un mag. Justament són ja tretze tomàquets quan la gerra coincideix amb el «llest», que acaba enxampat pel seu enginy i, finalment, és ell qui desapareix.

Per il·lustrar aquesta aventura circular Lartitegui ha aconseguit replicar i versionar obres d’art de mestres com el Bosco, Patinir i els Brueghel, amb la dificultat extra d’obtenir, amb la seva curosa aquarel·la, escenes que els referents van crear amb oli o gravat. L’autora s’ha submergit en les profunditats de l’edat mitjana i el renaixement per compondre un pastitx de cites visuals impossible de desgranar del tot. Cada doble pàgina està plena de detalls hilarants i resulta difícil esbrinar quan són ocurrències de l’autora: una llagosta amb potes d’agulla d’estendre, un cul en una finestra, un gos que pastura un ramat de persones, algú que tira margarides als porcs, volcans que són carxofes, gent que roba gairebé a cada racó… 

A les guardes finals tenim una ajuda per a la mediació amb fragments d’algunes pàgines amb l’autor i el títol de l’obra representada. Però per si no fossin prou capes, que no us passi desapercebut el QR de les guardes anteriors! El QR afegeix informació sobre els referents artístics, filosòfics i musicals que han inspirat l’autora. Així, podem escoltar-ne la música mentre llegim o mentre naveguem pels enllaços dels museus i de les peces originals.

Rosalía Clemente -Faristol-

dimarts, 27 de maig del 2025

ORTIGA I OS

KINGFISHER, T. Ortiga i os

Indòmita, 2024.

ISBN: 9788419206343

Marra, la més petita i apocada de les tres princeses del regne, ha viscut a l’ombra del príncep Vorling del Regne del Nord, que ha tractat cruelment les seves dues germanes. Farta d’aquesta situació, decideix trencar amb la passivitat i lluitar contra l’abús i l’opressió. Amb l’ajuda d’una colla de personatges excèntrics —una enèrgica bruixa, un gos mort, una fada despistada, un guerrer en decadència i una gallina posseïda—, Marra haurà d’enfrontar-se a tres proves que semblen impossibles per posar fi al regnat de terror del príncep. Prenent la forma d’un conte de fades subversiu que desafia els estereotips clàssics, ens trobem amb una història fantàstica carregada de crítica social que ens recorda que fins i tot els que semblen més febles poden vèncer la maldat dels poderosos.

T. Kingfisher, pseudònim de l’escriptora Ursula Vernon, va aconseguir guanyar amb aquesta obra el prestigiós Premi Hugo a la millor novel·la l’any 2023. L’escriptora ha estat nominada en diversos premis i n’ha guanyat alguns, com el Nebula, Locus, Sequoyah, Alfie, WSFA, Cóyotl i Ursa Major, però en el món de la literatura infantil i juvenil en català destaquem especialment la novel·la juvenil Guia màgica d’autodefensa amb galetes, també publicada per Indòmita.

Aquesta obra, de la mateixa forma que passa amb la Guia, té com a punts forts un meravellós desenvolupament de personatges, un humor fi i un discurs crític davant les injustícies, en una conjunció que l’autora domina magistralment. Ara bé, en aquest cas l’etiqueta juvenil no queda tan clara, i fa la impressió que s’adreça a un perfil de lectors més adult. Tot i que és una obra que pot ser llegida pels joves amb més habilitats lectores, pot presentar alguns reptes per als lectors menys avesats; l’edat de la protagonista, que és una dona adulta i no pas una adolescent, no creiem que sigui un problema per als lectors que han après a anar més enllà de la lectura identificativa, però l’estructura de l’obra, no lineal a l’inici, sí que pot generar una mica de confusió. Així i tot, és una obra de qualitat que se surt dels cànons habituals de la fantasia adreçada a joves i, per tant, una oportunitat d’or per ampliar la seva mirada.

Més enllà de la feina de l’autora, destaca la traducció d’Elena Ordeig, rica com sempre, l’agradable maquetació d’Octavi Gil i el treball d’Adrià Marquès com a il·lustrador de la coberta, la portada i les guardes. En la mateixa línia de les publicacions anteriors d’Indòmita, el segell juvenil de Raig Verd, es pot apreciar la qualitat cercada tant pel que fa a la tria d’obres com en tots els aspectes relacionats amb l’edició.

Júlia Baena -Faristol-

dimecres, 21 de maig del 2025

COSES DE LA VIDA DELS LÈMURS

ANTINORI, Andrea. Coses de la vida dels lèmurs

Club Editor, 2024.

ISBN: 9788473294096

Entre llibre de coneixements i àlbum de ficció, Andrea Antinori se’ns emporta a Madagascar per fer-nos descobrir els lèmurs, una de les espècies endèmiques més originals d’aquesta illa africana. En el prefaci, l’autor ja ens explica les motivacions i les limitacions d’aquest peculiar tractat en què les dades científiques es distorsionen i s’enriqueixen a través de l’art de la faula i l’humor observacional.

Més de vint dobles pàgines calen a l’autor per descriure la vida quotidiana d’aquests mamífers feministes i vegetarians, que viuen com barons rampants dalt dels arbres. L’artista italià utilitza el llapis i dos únics colors, el groc i el negre, per representar els cossos, les mirades expressives i l’hàbitat d’aquests primats. La traducció d’Anna Casassas és coherent, fluida i respecta el to de l’obra original, tot adaptant, quan cal, les expressions idiomàtiques de l’italià al català. 

Al final del llibre, l’obra inclou un apèndix amb informació suplementària i unes quantes coses de veritat per assedegar aquells que busquen certeses i fets reals. Un llibre divertit, captivador i apte per a totes les edats que no us podeu deixar escapar.

Cristina Correro -Faristol-

dimarts, 13 de maig del 2025

I DIUMENGE, METEORIT

PIJUAN, Albert. I diumenge, meteorit

Animallibres, 2023.

ISBN: 9788419659415

En més d’una ocasió hem sentit demanar «que vingui ja un meteorit (i faci petar el planeta)» per ponderar l’estultícia autodestructiva de la humanitat. Aquest meteorit purificador és el punt d’arrencada d’aquesta hilarant història, farcida de situacions que, lluny del patetisme esperat, porten qui llegeixi a petar-se de riure. El protagonista, un noi de qui no arribem a saber el nom, entoma de la millor manera possible l’anunciada i imminent fi del món: decideix no dinyar-la sense haver desvelat els seus sentiments a la nineta dels seus ulls, la raríssima Adhara. Per això l’inopinat heroi, que sabem que du les ungles de color lila, concep un pla absurd que de retruc, ves per on, revertirà en la salvació (temporal) del món. Es fa difícil valorar què ens n’ha fet més gràcia, d’aquesta història de superació en el friquisme més sòrdid dels personatges: el tarannà heterodox i sapastre dels secundaris, l’ultranacionalisme calafellenc, les picades d’ullet a les novel·les pulp, o l’ús profús, marcadament anormatiu, del dialecte tarragoní. Llegiu aquest llibre, si us plau, abans que el món no s’acabi. De raons no en falten, ni per a una cosa ni per a l’altra.

Joan Bustos -Faristol- 

dimecres, 7 de maig del 2025

EL MANUAL DE DIBUIX DEFINITIU

LAX, Enric. El manual de dibuix definitiu

Ediciones Ekaré, 2023.

ISBN: 9788412753622

En un mercat editorial com l’actual, que peca de certa homogeneïtat i poc risc, trobar llibres com El manual de dibuix definitiu és una alenada d’aire fresc. I encara més perquè el signa un autor de casa.

Enric Lax (Granollers, 1992) va estudiar il·lustració a l’Escola d’Art i Disseny Serra i Abella i va especialitzar-se en il·lustració editorial a l’Acadèmia de Belles Arts de Bolonya. Actualment viu a Brussel·les i exerceix de professor d’art per a infants. Lax va ser finalista als premis Junceda 2014, i en l’àmbit editorial va estrenar-se com a autor total amb l’àlbum Hi ha algú? (Sd·edicions, 2019).

El manual de dibuix definitiu, que va merèixer el Premi Baba Kamo 2023, és un llibre original i divertit de difícil classificació, que juga a trencar els límits i les etiquetes. Se’ns presenta com un manual de dibuix i, malgrat que aquest «definitiu» del títol sona sospitós, ens ho podem arribar a creure mirant la coberta, la portada i fins i tot el sumari, que més aviat és un índex. Però a la primera lliçó, «Com dibuixar un elefant», ja descobreixes amb un somriure que l’objectiu de l’obra no és donar-te les claus per aprendre a dibuixar. La cosa no va de tècnica, va d’enginy.

Lax busca dessacralitzar l’acte de dibuixar, i ho fa amb un registre humorístic que se’n fum de les obres que pretesament et donen la fórmula per ser un artista. En l’última part del llibre, fa un al·legat a favor de l’error, de practicar sense obsessionar-se, com a parts importants del procés creatiu. És un llibre per a totes les edats, que promou la mirada atenta sobre les coses, observar el nostre entorn amb esperit juganer i la ment oberta. Tot i que intenta endreçar-se per temes —animals, plantes, parts del cos, miscel·lània i invents humans—, les transformacions humorístiques en què basa el seu mètode no accepten apartats: un llumí pot convertir-se en un patinet, una cèl·lula eucariota en una orella o un saltamartí en una grapadora. Entremig de les lliçons trobem algunes escenes il·lustrades a doble pàgina que recullen els elements que hem après a dibuixar al llarg del llibre, de manera que funcionen com una mena de joc de busca i troba. Filant molt prim, em pregunto si es podria haver mantingut la idea tan suggeridora de zoom que existeix entre les dues primeres escenes dibuixades. I potser també si el ritme de surrealisme ascendent de tota l’obra podria haver estat encara més exagerat.  

En tot cas, ens alegrem que Lax s’hagi animat a indagar per aquesta via comunicativa més experimental, no narrativa, que combina disseny, joc, humor i surrealisme, no gaire explotada pels il·lustradors de casa nostra. L’afegim a la llista, amb permís de Miquel Obiols, amb la clàssica sèrie de Carles Cano i Paco Giménez En què es diferencien... (Aura, 1993), l’imprescindible Sinfronteras d’Imapla (Libros del Zorro Rojo, 2017), l’enginyós La gota moja a la gata maja d’Olga Capdevila (A Buen Paso, 2016) o l’extraordinari Llibre de meravelles de Pere Ginard (Libros del Zorro Rojo, 2023).

Glòria Gorchs -Faristol-

dimarts, 29 d’abril del 2025

UN DIA CADA UN!

DUBUC, Marianne. Un dia cada un!

Joventut, 2023.

ISBN: 9788426148520

Es podria afirmar sense risc d’equivocar-se gaire que Marianne Dubuc és una de les autores de literatura infantil actuals més unànimement aplaudides entre els adults mediadors, que anem veient com va publicant un títol de qualitat garantida rere l’altre, sempre dotats d’una tendresa que no embafa amanida amb un punt d’humor i unes il·lustracions delicades plenes de detalls.

Un dia cada un no és una excepció a la norma. L’autora quebequesa, responsable del text i les il·lustracions, recupera el format de còmic per a primers lectors que ja havia utilitzat a Nina i Milo. Quatre personatges animals antropomòrfics —un os, una llebre, una tortuga i un ratolí— es troben un ou, i van tenint-ne cura un dia cada un fins que en surt un pollet, que es converteix en un amic més de la colla. Aquest senzill argument s’estructura de manera repetitiva, amb capítols que situen l’acció a casa de cadascun dels animalons hostes, la marcada personalitat dels quals farà que l’experiència del pollet sigui diferent cada dia. La història es clou amb l’emancipació del pollet, que fa rumiar tothom quan reclama tenir un nom propi més enllà del genèric de l’espècie.

Els textos de Dubuc, senzills, de frases curtes i en lletra majúscula, són ideals per a la lectura acompanyada amb aquella mainada que comença a reconèixer lletres o per a la lectura autònoma dels que ja s’aventuren sols. La combinació de bafarades i veu narrativa, que explica l’acció en present també faciliten la comprensió.

La composició de les pàgines va variant d’una a quatre vinyetes, amb una doble pàgina inicial i final que aporten el context espacial. Els interiors de les cinc cases, un escenari deliciós amb detalls distribuïts sobre un fons llis, porten el lector a badar. A més, s’hi inclouen altres picades d’ullet per a mainada atenta, com el regal per a la llebre que el ratolí porta en una escena i que apareix desembolicat en una altra.

Dubuc, de la mà de Joventut i amb traducció de Raquel Solà, ens ha regalat un altre llibre per a primers lectors destinat a formar part de les biblioteques personals i escolars més exigents.

Àgata Losantos -Faristol-

dilluns, 7 d’abril del 2025

EL COS HUMÀ

JOLIVET, Joëlle. El cos humà

Baula, 2023.

ISBN: 9788447950645

Músculs, venes, artèries i altres òrgans són alguns dels temes i imatges que ens regala Joëlle Jolivet en aquesta nova proposta. Si ja el 2003 ens va deixar amb la boca oberta amb la manera de representar animals a Zoològic (Editorial Empúries), i amb altres propostes divertides i creatives com les de 10 petits pingüins (Estrella Polar) o Coloreart (mtm Editores), dècades més tard el talent d’aquesta artista francesa no deixa de sorprendre’ns.

En aquest llibre de coneixements, el cos humà és l’eix central. I la meva recomanació és clara: El cos humà és un àlbum essencial per a qualsevol escola, biblioteca o consulta mèdica. L’obra ofereix més de vint-i-sis temes d’anatomia humana, elaborats amb minuciositat a través d’estampats linogràfics i múltiples solapes. Aquesta edició ha estat conceptualitzada gràcies al suport d’experts en medicina, i a l’acurada supervisió editorial de Brigitte Morel, que acompanya fidelment Joëlle Jolivet des de fa dècades a través de diversos segells editorials.

Dos esquelets i cossos desplegables de gran format sobre fons blancs inicien aquest trajecte visual que és tota una enginyeria de paper, rigorositat i bellesa estètica. Cada múscul, conducte, vas o fibra inclou el nom en lletra petita, així com un petit paràgraf que explica la funció de cada sistema, i que alhora permet diferents nivells de lectura. Després es presenten els òrgans gràcies a un sistema de solapes i plans coherents que ajuden a identificar-los i a ubicar-los dins el cos. Les pàgines següents il·lustren de manera precisa el cor, la boca, l’ull, el cervell o les extremitats, i es representen accions clau del nostre cos com la respiració o la digestió. Al final del viatge, Jolivet ens fa tornar als orígens, que passen per les fases de l’embaràs, i acaba amb el naixement. 

A diferència d’altres llibres de coneixements sobre el cos humà, aquesta proposta —més enllà de la qualitat gràfica, formal i informativa— atorga al lector un rol actiu i lliure, ja que haurà de manipular i moure les solapes per tal d’explorar, de manera lenta i minuciosa, el contingut. I la llibertat la troba amb un tipus de lectura exploratòria sense límits, una lectura que pot ser lineal o no lineal, completa o fragmentada... I per si aquesta crítica no us ha engrescat a córrer a la llibreria a adquirir-ne un exemplar, l’editorial Baula disposa d’un vídeo promocional que us acabarà de convèncer, on es mostren algunes de les virtuts d’aquesta joia que probablement esdevindrà cabdal. 

Cristina Correro -Faristol-

dilluns, 31 de març del 2025

MEG I ELS OUS

NICOLL, Helen. Meg i els ous

Blackie Books, 2023.

ISBN: 9788419654663

No ens estem de res! De la mà de Blackie Books arriba, amb motiu del cinquantenari de la primera edició anglesa, l’excel·lent traducció d’aquest parell d’àlbums protagonitzats per una bruixa, la Meg, que no para de fer sonors i sonats encanteris. Esperem que en publiquin més, ja que la Meg és protagonista de quasi una vintena de títols.

L’autora, mestra de professió, va rebre un encàrrec de la BBC per a la programació infantil, i allí va entrar en contacte amb Jan Piénkowski, el gran il·lustrador d’origen polonès, però resident a Londres, que tan hàbil fou en l’àmbit dels llibres pop-up, o amb ombres xineses, o, com en aquest cas, aninotant bruixes, escombres, gats o... dinosaures (segon volum). Bona parella, la d’aquest parell d’autors!

De moment tenim a mà dos àlbums de format quadrat, amb il·lustracions a sang realitzades amb tintes planes de colors bàsics, sobre les quals destaquen els trets negres dels personatges, ja siguin bruixes, calderes o ingredients culinaris, i les lletres del text, format per frases brevíssimes i entenedores... i per unes expressives i rotundes onomatopeies.

Tot plegat és ple de dinamisme, humor, amor al detall més enjogassat, i facilita una lectura fàcil, amena, no pas mancada de gags, que, tot i que les peripècies de la protagonista i el seu gat no sempre acaben com ells voldrien, són totalment reeixides i tan divertides com esperen els petits lectors d’arreu del món que durant cinquanta anys han estat fidels a aquesta obra.

Teresa Duran Armengol -Faristol-

dijous, 13 de març del 2025

MANUAL DE SUPERVIVÈNCIA PER A POLLS

PÁRAMO, Berta. Manual de supervivencia per a polls

Litera Libros, 2023.

ISBN: 9788412669008

Berta Páramo, després de cursar un màster en àlbum infantil, decideix fer un salt professional de l’arquitectura cap al món del llibre il·lustrat, seguint el seu entusiasme per investigar i escriure de qualsevol tema, fins a especialitzar-se en llibre documental. La seva qualitat com a divulgadora la vam descobrir en els articles que publicava a la revista La Leche. I més recentment, en llibres molt ben valorats per la crítica i el públic, com Fluidoteca (Litera, 2021) i Robotland (Zahorí Books, 2022). 

Aquesta vegada, a partir d’un encertat encàrrec editorial, l’autora s’endinsa en un tema fascinant per a tots els públics, el dels polls, i ho fa amb una obra que explora els límits del llibre documental, seguint la tendència de la darrera dècada. A banda d’escollir un tema molt concret d’interès per a l’infant lector, pensant més en el detall que no pas en la mirada enciclopèdica clàssica, el manual de Páramo trenca del tot amb la rigidesa d’un format estàndard per adaptar-se a les dimensions que demana el tema en qüestió. Repensar el format a la mida del contingut és un concepte que tenim clar amb l’àlbum, però que fins fa poc no entrava en joc amb el llibre documental. Dues-centes pàgines, però de mida 12 x 1,8 x 15 cm, justament perquè es tracta d’un manual molt complet, però per a un destinatari petit, el poll.

El manual s’organitza en set capítols, com llegim en l'índex inicial (que en veritat és un sumari), però de seguida descobrim que l’organització i la veu narrativa tampoc és l’habitual dels llibres de coneixements. Aquí no hi ha ni jocs tipogràfics ni diferents nivells de lectura en caixes informatives a part, sinó que seguim des d’un inici una sola veu narrativa que ens parla en segona persona, interpel·lant un fals lector, el poll. Aquest és, sense dubte, un dels elements que fan més interessant l’obra, perquè ofereix un joc intel·ligent i irònic a l’infant, que haurà de fer un exercici de lectura inversa per acabar construint l’aprenentatge sobre els polls, que, al cap i a la fi, és l’objectiu del llibre. Perquè aquí l’enemic és l’ésser humà, que farà el possible per exterminar-los. I per evitar-ho, el millor és conèixer al màxim la pròpia anatomia, alimentació, reproducció, les necessitats ambientals favorables i com colonitzar nous hostes evitant l’acció humana.

És important destacar que quan parlem de l’encert del to —divulgatiu, clar i ple d’humor— no és només pel text, sinó també per tota la part gràfica de l’obra. El disseny és molt acurat i pensat, des de la tria del bicolor, negre i taronja fluorescent, donant irònicament modernor a un manual per a polls, fins a cada una de les imatges que il·lustren el manual: senyals de trànsit, cartells publicitaris, referències culturals i aclucades d’ullet tan enginyoses com el codi de barres de la contracoberta.   

Un manual que, malgrat que s’adreça a polls del cap humà, ben segur que trobarà molts infants autodidactes encantats de conèixer el món secret d’aquests insectes.

Glòria Gorchs -Faristol-